Blogg-Topplista Elenas recept: Chèvrepaj

måndag 2 mars 2009

Chèvrepaj


(Klicka på bilden för en större bild)
(4 pers.)

50 g valnötter
2,5 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
10 marinerade soltorkade tomater
250 g chèvreost
3 ägg
3 dl mjölk
0,5 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
2 msk hackad timjan

Mixa valnötterna i matberedare.
Tillsätt mjöl och smör, skuret i mindre bitar.
Häll i vattnet och blanda snabbt ihop till en deg.
Tryck degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Ställ formen i kylskåpet ca 30 min.

Sätt ugnen på 225˚. Nagga bottnen och förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.
Strimla tomaterna. Mixa hälften av osten i matberedare tillsammans med ägg, mjölk, salt och peppar.
Skiva resten av osten. Fördela tomater, ost och timjan i pajskalet. Häll över äggstanningen.
Sänk ugnsvärmen till 200˚ och grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 35 min.

P.S. Jag hade 2 nävar torkade berberisbär i äggstanningen.

Källa: Allt om mat

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh sicken god paj! Jag som älskar chevre också!! :-)

 
Blogglista.se