Blogg-Topplista Elenas recept: Blomkål med potatis (Indiskt recept)

torsdag 11 juni 2009

Blomkål med potatis (Indiskt recept)

Blomkål med potatis (Phool Gobi Aur Aloo Ka Bhaji)


















1 medelstort blomkålshuvud (ca 500 g)
3 potatisar av en fast sort
vatten
1 gul lök
2 tomater
1,5 tsk röd chilipeppar
0,5 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
1,5 tsk salt
ca 0,5 dl matolja
2 msk hackad färsk koriander

Dela blomkålshuvudet i jämnstora buketter.
Skala potatisarna och dela dem i jämnstora bitar som är mindre än blomkålsbuketterna.
Skala och hacka löken, skåla och hacka tomaterna.

Koka blomkålen och potatisen i lite vatten tillsammans med lök, tomater, chilipeppar, gurkmeja och salt tills grönsakerna är nästan färdiga. Häll i en sill och låt rinna av.

Värm oljan i en stekpanna. Lägg i grönsakerna och fräs dem några minuter tills blomkålen och potatisen fått färg och är mjuka.

Strö över koriander.

4 kommentarer:

salmi sa...

Jag ska prova det! Jag är säcker att det är smakligt.

Kram, Mihaela

bakmammorna sa...

det låter jättegott. undrar om jag inte ätit något liknande ute men jag har aldrig prövat det själv!

Anonym sa...

Jag har sökt efter just den här indiska maträtten sen jag var till Indien. Det var nämilgen bland det godaste jag smakat där, får hoppas att det smakar lika bra hemma också :) TACK!

Elena sa...

@Anonym:
Enkelt och gott, eller hur?

 
Blogglista.se