Blogg-Topplista Elenas recept: Surdegsbröd utan surdegsgrund (I kastrull)

fredag 23 maj 2008

Surdegsbröd utan surdegsgrund (I kastrull)



















450 g vetemjöl (eller blandning av olika sorter mjöl) (= 6 dl)
¼ tsk torr jäst = 3 g färsk jäst
1 ¼ tsk salt
3,6 dl vatten

  • Blanda vetemjölet, saltet och jästen i en bunke.
  • Häll över vattnet och blanda allt med en sked. Täck över med plastfolie.
  • Låt degen jäsa i rumstemperatur ca 14 – 16 timmar. Kan stå och jäsa upp till 30 timmar.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till ett bröd.


















  • Täck degen och låt den jäsa 2 timmar.
  • Värm ugnen till 260˚ C. Värm en form/kastrull (där brödet skall gräddas i). Formen ska ha lock! Värm locket också. (Jag hade en gjutjärnsgryta.)
  • Strö lite vetemjöl i den uppvärmda formen. Lägg degen i formen. Sätt locket på.
  • Grädda 30 min med locket på och 15 min utan lock.
För en hårdare skorpa läggs på botten i ugnen en form med vatten i. Vattnet ångas och då blir skorpan hårdare.

(Jag brukar spara surdeg - efter första jäsningen: delar degen i portioner på 70 – 100 g. Jag lägger dem i frysen och använder dem till andra härliga bröd.)


















TILL DUBBELSATS:
860 g vetemjöl (eller blandning av olika sorter mjöl) (= 11,5 dl)
1/2 tsk torr jäst = 6 g färsk jäst
2 ¼ tsk salt
6,7 dl vatten

SÅ HÄR DELAS ETT JÄSTPAKET I 8 (6 g jäst) RESPEKTIVE 16 (3 g jäst)DELAR:

















Samma metod demonstreras här:

http://www.youtube.com/watch?v=E68iNfRHBpI

Inga kommentarer:

 
Blogglista.se