Blogg-Topplista Elenas recept: Surdegsbröd

lördag 23 januari 2010

Surdegsbröd

1_surdegsbrod_elenas

  • 450 g vetemjöl (eller blandning av olika sorter mjöl. Idag hade jag 80 g dinkel, 80 g grahamsmjöl och resten vetemjöl)
  • ¼ tsk torr jäst = 3 g färsk jäst
  • 1 ¼ tsk salt
  • 360 ml vatten
Blanda mjölet, saltet och jästen i en bunke.
Häll över vattnet och blanda allt med en sked.
Täck över med plastfolie.
Låt degen jäsa i rumstemperatur ca 14 – 16 timmar. Kan stå och jäsa upp till 30 timmar.

Smörj och bröa en avlång form på 1,5 l.
Häll i degen.
Täck formen med aluminiumfolie och låt den jäsa 2 timmar.

Värm ugnen till 260˚ C.
(För en hårdare skorpa läggs på botten i ugnen en form/kastrull med vatten i. Vattnet ångas och då blir skorpan hårdare.)
Grädda 30 min med aluminiumfolien på och 15 min utan folie.

(Jag brukar spara surdeg - efter första jäsningen: delar degen i portioner på 70 – 100 g.
Jag lägger dem i frysen och använder dem till andra härliga bröd.)

test17

SÅ HÄR DELAS ETT JÄSTPAKET I 8 (6 g jäst) ELLER 16 DELAR (3 g jäst):

dela_jastpaket

2 kommentarer:

Karin / bevemyrs blogg sa...

Jag är väldigt förtjust i bröd av alla de slag!! Att baka surdegsbröd är ingenting jag gett mig på ännu, det kanske är dags att göra slag i saken och prova?!=) Ditt surdegsbröd ser jättegott ut! / Karin

Elena sa...

Jag älskar surdegsbröd!
Och detta recept där man inte knådar degen - den är perfekt för mig som är lite lat!

 
Blogglista.se