Blogg-Topplista Elenas recept: Surdegsbröd

lördag 23 januari 2010

Surdegsbröd



















  • Blanda vetemjölet, saltet och jästen i en bunke.
  • Häll över vattnet och blanda allt med en sked. Täck över med plastfolie.
  • Låt degen jäsa i rumstemperatur ca 14 – 16 timmar. Kan stå och jäsa upp till 30 timmar.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till ett bröd.
  • Täck degen och låt den jäsa 2 timmar.
  • Värm ugnen till 260˚ C. Värm en form/kastrull (där brödet skall gräddas i). Formen ska ha lock! Värm locket också. (Jag hade en gjutjärnsgryta.)
  • Strö lite vetemjöl i den uppvärmda formen. Lägg degen i formen. Sätt locket på.
  • Grädda 30 min med locket på och 15 min utan lock.

    För en hårdare skorpa läggs på botten i ugnen en form med vatten i. Vattnet ångas och då blir skorpan hårdare.



















(Jag brukar spara surdeg - efter första jäsningen: delar degen i portioner på 70 – 100 g.
Jag lägger dem i frysen och använder dem till andra härliga bröd.)

SÅ HÄR DELAS ETT JÄSTPAKET I 8 (6 g jäst) ELLER 16 DELAR (3 g jäst):


4 kommentarer:

Karin / bevemyrs blogg sa...

Jag är väldigt förtjust i bröd av alla de slag!! Att baka surdegsbröd är ingenting jag gett mig på ännu, det kanske är dags att göra slag i saken och prova?!=) Ditt surdegsbröd ser jättegott ut! / Karin

Elena sa...

Jag älskar surdegsbröd!
Och detta recept där man inte knådar degen - den är perfekt för mig som är lite lat!

Nena sa...

Jag haller pa att testa pa alla mojliga vis for att fa till ett gott surdegsbrod men utav olika orsaker sa har jag annu inte lyckats! Ska lasa igenom dina forslag och testa nasta vecka med min lilla suris som jag har hemma:))

Elena sa...

Nena, till detta bröd behöv ingen surdegskultur. Degen blir sur egter att den har vilat i många timmar.
Prova!

 
Blogglista.se