Blogg-Topplista Elenas recept: Rostad smulpaj med rabarber

onsdag 4 juni 2008

Rostad smulpaj med rabarber


(klicka på bilden, för en större bild)
(4 pers.)


Här är halva mjölmängden i pajdegen utbytt mot nötströssel.
Det ger mycket mer smak och färg.

- 1 ½ dl rostat nötströssel (se recept nedan)
- 1 ½ dl vetemjöl
- ½ dl strösocker
- 100 g mjukt smör


Fyllning:
- 1 liter skivad rabarber
- 1 dl strösocker
- 1 msk potatismjöl

1. Sätt ugnen på 225°.
2. Blanda nötströssel, mjöl och socker. Finfördela smöret i blandningen till en grynig massa.
3. Blanda rabarber, socker och potatismjöl i en ugnssäker form.
4. Grädda mitt i ugnen 15 - 20 min.

Rostat nötströssel:


Till ca 1 ½ liter:

- 2 dl blandade nötter
- 3 dl solroskärnor
- 1 liter havregryn
- 2 krm salt
- ½ dl rapsolja
- 1 dl vatten

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Hacka nötterna grovt. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.
3. Blanda olja med vatten. Häll det över grynblandningen och blanda runt.
4. Häll ut blandningen på bakplåtspapper i en långpanna.
5. Rosta mitt i ugnen ca 15 min. Rör om då och då.
6. Låt kallna och häll upp i burk med tätt lock.

Gott att strö över:
- blandade sallader
- fil
- fruktsallad

2 kommentarer:

/eva sa...

Det här blir yumyum hoppas jag!

Elena sa...

Det blev yumyum! Jag hade bra råvaror! Tack Eva för rabarbern!

 
Blogglista.se