Blogg-Topplista Elenas recept: Chokladtårta Varenne

lördag 17 januari 2009

Chokladtårta Varenne


(klicka på bilden, för en större bild)

1dl starkt kaffe (2 msk torkat + vatten)
250 gr mörk choklad (70%)
250 gr smör
2 dl socker
4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Kläm fast ett bakpapper i form med löstagbar kant.

Värm och smält kaffe, smör och choklad i en gryta.

Dra grytan av värmen och rör ner socker och ägg.

Häll ner smeten i formen och grädda tårtan mitt i ugnen 50 min.

(Ställ tårtan i kylskåpet i 2-3 dygn innan servering. Serveras med vispad grädde.)


Källa: Allt om mat

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Undrar om din kaka blir samma mjuka konsistens rakt igenom eller om du får en bra hårdare yta på den?
Jag har försökt flera gånger att få en bättre yta på min men den blir bara mjuk rakt igenom och ytan ser liksom lite svampig ut..
Vad gör jag för fel??

Elena sa...

Hej Anonym!

Min kaka får en tunn skorpa.

Jag vet inte om/vad du gör fel!

Det hade inte stört mig om min kaka hade haft mjukare konsistens! Det är smaken som räknas, eller hur?

Anonym sa...

Jomen den där skorpan vill jag ju åt...
Får baka igen..

 
Blogglista.se