Blogg-Topplista Elenas recept: Soljanka (rysk köttsoppa)

onsdag 18 februari 2009

Soljanka (rysk köttsoppa)

(4 port.)
Buljong och köttkok:
0,4 kg nötkött
12 dl vatten
2 st. köttbuljongtärningar
0,5 tsk vitpepparkorn
0,5 tsk kryddpepparkorn
1 st. lagerblad
0,5 tsk timjan
1 st. gul lök
1 bit purjolök
5 st. persiljestjälkar
1 bit rotselleri
1 morot 
 
Till soppan:
2 st. gula lökar
1 bit rotselleri
1 msk olja
1 msk smör
2 msk tomatpuré, rågade
2 st. saltgurka, sammanlagd vikt cirka 150 g
1 l oxbuljong, drygt, enligt receptet ovan
1 smakrik korv
1 msk socker
1 krm cayennpeppar
2 skivor citronskivor, tunna

Till servering:
1,5 dl gräddfil
1.Skär köttet i små bitar. Heta upp lite olja i en stor gryta och stek köttet, lätt.
2. Lägg över köttet i en stor gryta. Häll på vattnet och tillsätt buljongtärningar och kryddor. Koka upp och sjud under lock i ca 30 min.
Tillsätt sedan klyftad lök, morot i bitar, purjo, persiljestjälkar och selleri I bitar. Låt sjuda på svag värme ca en timme.
3. Ta upp köttet. Häll buljongen genom en sil och se till att pressa ut alla smakämnen. Häll tillbaka buljongen i grytan, lägg i köttet, koka upp och låt koka i ett par minuter.
4. Fräs hackad lök och tärnad rotselleri i olja och smör tills löken är genomskinlig och sellerin börjar mjukna. Tillsätt tomatpurén och låt den fräsa med ett tag.
Skär saltgurkan i centimeterstora tärningar,
lägg ner dem i grytan och rör om.
5. Skär korven i skivor, kör den i mikro 2 min, i en form, på hushållspapper (så att fettet sugs upp av pappret).
6. Häll på buljong och lägg i kött, tärnad skinka och korven i centimeterbreda bitar. Koka upp och tillsätt kryddor och citronskivor. Låt soppan koka i 3-4 minuter. Fiska upp citronskivorna. Servera med en klick gräddfil i varje tallrik. Ett kraftigt rågbröd på surdeg är ett annat klassiskt tillbehör.
Tips: Soppan blir allra bäst om den tillagas en dag i förväg och får stå kallt till följande dag. Smakerna mognar då och soljankan blir ännu godare. Kött och buljongkoket lämpar sig också bra att förbereda och går utmärkt att frysa in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du har lagt ut den här receptet. Jag gyllar den jättemycket även när jag bodde i Kiev (mamma lagade). I lördags blev den verklig. Jag gjorde dubbel porsion och det blev inte mycket kvar efter en middag i min familje, som består av två vuxna i ett litet barn :-). Kateryna.

Elena sa...

Hej Kateryna!

Jag älskar denna soppa!
Första gången åt jag en sådan soppa i Tysklad! Den är så god!

Vad roligt att du har hittat recept du gillar i min blogg!

Har du intressanta recept? Paska till exempel? Något till Påsk? Hur färgar man äggen i Ryssland? Eventuellt blogg?

Jag kommer från Rumänien som gränsar (nu) med Moldavien och Ukraina...

 
Blogglista.se