Blogg-Topplista Elenas recept: Bananplättar

onsdag 1 april 2009

Bananplättar


(klicka på bilden för en större bild)

4 st ägg
2 msk strösocker
1 krm salt
1,5 dl matlagningsgrädde
1 msk pressad citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk kardemumma
2 st mogna bananer
50 g smör till stekning


1. Dela tre av äggen och lägg vitorna i en skål för sig. Vispa 1/4 av äggen och 3/4 av gulorna, socker och salt luftigt.

2. Tillsätt grädde och citron och rör ner mjöl, bakpulver och kardemumma.

3. Vispa de återstående äggvitorna till fast skum. Rör ner först hälften av skummet i den fasta pannkakssmeten och vänd därefter försiktigt ner resten.
4. Skär bananerna i små tärningar och blanda ner dem.

5. Smörstek tjocka små pannkakor eller plättar och servera dem nygräddade.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så gott! såna där gjorde jag ofta när Joline var pytteliten! Såå gott ju! Ha en trevlig helg!

Pialotta sa...

Citron, banan och kardemumma.. så gott tillsammans:-)Fin helg till dig och dina goa plättar.

Mia sa...

Men gud va härlig blogg:P Ska definitivt titta in här fler gånger och kanske försöka mig på nått:P Gifflarna med Turkish delight såg riktigt smarrigt ut:P (även så mycket annat här)

Mvh Mia

salmi sa...

De ser jättegoda ut. Jag ska prova att laga de i morgon kväll.

Tack för receptet!

salmi sa...

Vi har gjort bananplättar i den här kvällen, de har varit jättegoda. Tack Elena för recept!

Elena sa...

Hej Sami!

Jag är glad att du tyckte om "mina" plättar!

Hälsningar,
Elena

Erica sa...

Hejsan! Hittade nyligen till din blogg för första gången och måste säga att jag verkligen gillar den. :-D

Elena sa...

Hej Erica!

Vad roligt att du gillar min blogg!

Välkommen tillbaka!

 
Blogglista.se