Blogg-Topplista Elenas recept: Grönsakssmulpaj med LCHF smuldeg

lördag 26 augusti 2023

Grönsakssmulpaj med LCHF smuldeg

 

















För detta recept utgick jag från receptet:  Grönsakssmulpaj där jag ändrade ingredienserna för smuldegen.

Till 4 portioner:

 Till grönsaksröran:

1 zucchini
1 aubergine
1 paprika
2 gula lökar
2–3 vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
1 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 krm peppar
1-2 tsk timjan eller basilika

Till smuldegen:

3 dl mjöl (jag hade 1 dl mandelmjöl, 1 dl havremjöl, 1 dl kikärtsmjöl)
3 msk kokosolja
1 msk smör
80 g riven parmesanost
2 msk vatten
salt

Plus:
100 g fetaost

  • Hacka och fräs grönsakerna och vitlöken.
  • Blanda i tomaterna och puttra ihop ca 30 min, salta och krydda.



















  • Blanda ihop ingredienserna till smuldegen. Kokosoljan kan ersättas med olivolja eller smör.
  • Låt degen vila i kylskåpet en halvtimme eller tills grönsaksröran är klar.
  • Häll grönsakerna i ugnsform, tärna fetaost över, smula degen överst.
























































Grädda i 225°C, i ca 20 min.


Inga kommentarer:

 
Blogglista.se