Blogg-Topplista Elenas recept: Fisk- och räkrisotto

söndag 15 mars 2009

Fisk- och räkrisotto


(klicka på bilden , för en större bild)
(4 pers.)

1 liter vatten
2 tärningar hönsbuljong
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
Rivet skal av 1 citron
2 msk olivolja
4 dl arborioris
2 tomater
200 g skin- och benfri fiskfilé
150 g skalade räkor
1 msk pressad citron
2 – 3 dl riven parmesanost
½ dl hackad gräslök

Värm vattnet i en kastrull och lägg i buljongtärningarna.
Skala och finhacka lök och vitlök. Riv citronskalet.

Häll i olja i en kastrull och hetta upp den på medelvärme. Lägg i den hackade löken, vitlöken, och det rivna citronskalet och fräs ca 1 min. Häll ner riset. Låt det fräsa tillsammans under omrörning ca 1 min.

Häll på ca 3 dl av buljongen och låt riset koka utan lock på medelvärme. Rör om ofta och tillsätt mer buljong så fort buljongen nästan kokat bort. Fortsätt tills allt buljong gått åt och riset är mjukt men fortfarande har en kärna med tuggmotstånd. Det tar ca 20 min.

Skär tomaterna i tärningar, fiskfiléerna i ca 2 cm stora bitar, skala och haka räkorna, pressa lite citron, riv parmesanosten, finhacka gräslöken.

När riset kokat färdigt, blanda ner tomatbitarna och låt det småkoka ca 1 min.
Blanda försiktigt ner fiskbitarna och de hackade räkorna. Nu ska riset inte koka utan bara stå på eftervärme ca 5 min.

Blanda ner pressad citron, riven parmesanost och finhackad gräslök.
Källa: Allt om mat

2 kommentarer:

salmi sa...

Hej Elena, jag är glad att träffa dig!
Nu stiu inca foarte bine suedeza, acum o invat. Ma bucur sa mai gasesc o romanca pe blog-net. Retetele tale suna minunat, am sa incer cateva, ma pasioneaza mancarea suedeza dar nu prea ma curaj sa "ma bag".
Pupici si numai bine.

Elena sa...

Hej salmi!

Jag är glad att träffa dig, också!

Lycka till med matlagningen/
bakningen! Säg till om du behöver hjälp!

Kram,
Elena

 
Blogglista.se