Blogg-Topplista Elenas recept: Covrigi/ Kringlor

söndag 8 mars 2009

Covrigi/ Kringlor


(klicka på bilden för en större bild)
250 g mjöl
20 g jäst
0,5 tsk socker
1,5 dl ml vatten
0,5 tsk salt
10 g smör
1 l vatten
1 tsk bikarbonat

Att pensla med:1 msk vetemjöl
1 msk salt
vatten

Häll mjölet i en skål.
Lös upp jäst och socker i 1,5 dl ljummet vatten och häll ner i mjölet.
Tillsätt sedan rumstempererat smör och salt och knåda ihop till en deg.
Forma degen till en rulle på ett lätt mjölat underlag och dela sedan upp den i bitar à 45 g.
Forma varje degbit till långa rullar som är lite tjockare på mitten och avsmalnade mot ändarna, ca 56 cm långa.
Gör kringlor, låt dem jäsa i ca 10 min. under en duk.

Koka sedan upp 1 l vatten med bikarbonat. Ställ ner plattan till medelvärme.
Doppa sedan ner kringlorna var för sig i ca 30 sekunder.
Ta upp dem med hjälp av en hålslev och låt dem droppa av. Ställ dem sedan svalt i 30 minuter.

Blanda vetemjöl, salt och vatten till en smet som till pannkakor.
Värm sedan upp ugnen till 225˚C och grädda kringlorna mitt i ugnen i ca 10 min.
Pensla kringlorna med ”pannkakssmeten” och grädda i ytterligare 10 min.

Obs: Jag gjorde också tjockare kringlor, à 75 g (40 cm långa degbitar) och dem blev något som liknade mer bagels än kringlor.

Måste experimentera mer!

2 kommentarer:

kristina sa...

Elena draga mea am o intrebare.... ai folosit drojdie uscata sau umeda ?

Elena sa...

kristina, am folosit drojdie proaspata.

 
Blogglista.se