Blogg-Topplista Elenas recept: Salată de vinete/Aubergineröra

söndag 7 november 2010

Salată de vinete/Aubergineröra



















8 auberginer
5 msk majonnäs
3 msk citronjuice
salt, peppar
salladslök


• Sätt ugnen på grill, på högsta värmen.
• Sätt ugnsgallret ovanpå långpannan som tillhör ugnen.
• Tvätta auberginerna och lägg dem på ugnsgallret. Pricka auberginerna så att de inte exploderar i ugnen.
• Grilla auberginerna tills skalet bränns. (Vänd auberginerna då och då.) Det tar ca en timme.


















• Ta av skalet och låt auberginerna rinna av på en lutande skärbräda.
• Hacka auberginerna med en kniv. Lägg aubergineröran i en skål.


















• Tillsätt majonnäs och citronjuice.























• Smaka av med salt och peppar.
• Hacka löken.
• Servera auberginesalladen på rostat bröd. Strö hackad lök över.

2 kommentarer:

Daniel Onaca sa...

Excelent site! De multă vreme am căutat așa ceva. Ieri am făcut împreună cu suedeza mea,pt prima oară, salată de boef. A ieșit exact așa cum mi-o aminteam eu din țară. :-) Data viitoare încercăm rețeta de salată de vinete. Pe urmă cea de trigoane. Cea cu sarmale în foi de varză acră o încercăm de Anul nou.
Mă întreb dacă există pe undeva și rețeta de plăcintă cu cartofi (cea din aluat dospit, și făcută în tigaie, pe plită, nu în cuptor) Cu mulțumiri și urări de An Nou Fericit.

Elena sa...

Ma bucur Daniel ca ati facut salata de boeuf. Eu o s-o fac maine!

Placinta cu cartofi, la tigaie nu am mancat. Imi inchipui cum ar putea sa fie. O sa fac cercetari!

La multi ani!

 
Blogglista.se