Blogg-Topplista Elenas recept: Cornuleţe cu nuci/Vaniljhorn med nötter

onsdag 20 januari 2010

Cornuleţe cu nuci/Vaniljhorn med nötter



















(ca 50 st)

100 g socker
200 g smör
150 g malda nötter (valnötter eller hasselnötter)
2 äggulor
300 g vetemjöl
(eventuellt 2 – 3 msk kallt vatten)

Garnering:
florsocker
lite vaniljsocker

Sätt ugnen på 175˚C.
Blanda alla ingredienser, tillsätt eventuellt lite kallt vatten om degen blir för smulig.
Sätt degen i kylskåp för ca 30 min.
Dela degen i små bitar (ca 15 g) och rulla dem till kulor. Forma kulorna till horn. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg, cirka 20 minuter.
Låt kakorna svalna och pudra dem med florsocker blandat med vaniljsocker.

9 kommentarer:

Geta sa...

Minunata reteta, chiar daca mi-a fost cam greu sa ma descurc cu "Google traducere". Aceste cornulete cu nuci imi aduc aminte de copilarie!

Geta sa...

Cornulete cu nuci...
Imi aduce aminte de copilarie...
Sa auzim numai de bine!
Geta

P.S. Indraznesc sa te rog ceva, extra-bloguri... imi poti da adresa ta de email, sa putem "vorbi" in particular?
Daca esti de acord, astept un semn la gecuza@gmail.com sau gecuza@yahoo.com

Elena sa...

Exact! O reteta simpla cu rezultat garantat!

Lisa Lönner Pulkkinen sa...

Vaniljhorn! Min favorit, har vi alltid bakat i familjen, ska definitivt prova dessa med nötter. /Din husmor på nätet www.husmorlisa.blogspot.com

Elena sa...

Det tycker jag att du ska prova. Dem bara smälter i munnen!

Anonym sa...

Man ska endast ta recept från välkända företag t.ex Arla! Vad är detta för recept? Jag är proffs på att baka men provade detta och det ingen "deg" utan ren geggomojja som klistra sig överallt, sen står ingredienserna inte i dl, tsk, etc utan i GRAM så det blir fel i!

Elena sa...

Jag är ju lika stor som Arla
;) !!!!

Tips:
- skaffa en våg
- om "ingen "deg" utan ren geggomojja som klistra sig överallt" - använd lite mer mjöl.

Anonym sa...

Dessa ska jag prova�� har du recept på en kletig kaka som görs av vetekorn, kanel, valnötter, apelsin el citron och jag vet inte mer... Man äter den tydligen i kyrkan?? // jenny

Elena sa...

Aha, du menar "Colivă".

Jag ska göra det och lägga upp receptet.

 
Blogglista.se