Blogg-Topplista Elenas recept: Sarmale cu varză murată/ Surkålsdolmar

torsdag 1 januari 2009

Sarmale cu varză murată/ Surkålsdolmar


(klicka på bilden för en större bild)

1 kg köttfärs
1 surkål, ca 1,5 kg 
100 g ris
1 – 2 dl vatten
2 – 3 msk tomatpasta
dill
peppar
1 – 1, 5 l vatten

- Blanda färs, vatten (1 – 2 dl), ris, peppar, dill till en lös färs.
- (Salt behövs inte då surkålen är tillräcklig salt)
- Dela surkålsbladen i två halvor (dela inte om bladen är små).
- Hacka 2 – 3 surkålsblad och lägg hälften på bottnen i en kastrull där dolmarna ska kokas,
spara hälften.
- Fördela färsen på surkålsbladen, vik in sidorna och rulla ihop till dolmar.






- Lägg dolmarna i en kastrull, häll i vatten blandat med tomatpasta, så att det täcker dolmarna.- Låt koka i ca 2 timmar.





Serveras med gräddfil och polenta.


5 kommentarer:

salmi sa...

Ah, nu se poate...eu sufar de lipsa verzei murate si tu zici ca o iei de la Willy's...cum arata? E in punga sau in borcan?
Am cumparat surkåll la conserva, taiata...m-am gandit ca fac ceva mancare dar nu era ca varza noastra acra...

Elena sa...

Vad roligt att du har hittat min blogg, salmi!

Jag har lagt in bilder på surkålsförpackningen.

Hoppas du hittar surkål på Gotland! :)

salmi sa...

Tack Elena! Just det, jag har inte kollat till slut. Nu jag har sett packningen på surkål.
Jag ska titta efter surkål här på Willy's.
Jag är surkålsdomar sugen ;).

salmi sa...

Tyvär jag hittade inte surkål på Willy's här på Gotland. :((

Elena sa...

Det var tråkigt! Finns det ingen "invandrarbutik" där du bor? Där brukar dem ha surkål.
Annars skickar jag med posten några stycken!

 
Blogglista.se